Statut
Goleniowskiego Stowarzyszenia Kobiet
z Problemem Onkologicznym „EWA”
Rozdział I
Postanowienia ogólne.
§ 1.
Goleniowskie Stowarzyszenie Kobiet z Problemem Onkologicznym „Ewa” zwane dalej „Stowarzyszeniem” posiada osobowość prawną.
Stowarzyszenie jest apolitycznym, dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem w celach nie zarobkowych prowadzącym działalność pożytku publicznego.
§ 2.
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Polski a siedzibą władz Goleniów.
§ 3.
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
§ 4.
Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.
§ 5.
- Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.
- O przystąpieniu do organizacji, o których mowa w ust.1 bądź wystąpienia z nich decyduje Walne Zebranie Członków większością co najmniej 2/3 głosów członków zwyczajnych biorących udział w Walnym Zebraniu Członków.
Rozdział II
Cele i sposoby działania.
§ 6.
Celem Stowarzyszenia jest:
- udzielanie pomocy kobietom po mastektomii i kobietom dotkniętym chorobą nowotworową innych narządów kobiecych oraz wzajemne wsparcie,
- podniesienie kondycji psychicznej i fizycznej członków,
- upowszechnianie wiedzy o profilaktyce chorób nowotworowych,
- popularyzacja zasad promocji zdrowia,
- współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami, fundacjami działającymi na rzecz chorych i niepełnosprawnych,
- wsparcie psychologiczne rodzin kobiet z problemem onkologicznym.
§ 7.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- prowadzenie spotkań członków i sympatyków,
- organizowanie grup wsparcia i samopomocy,
- organizowanie dla członków imprez kulturalnych i turystycznych,
- prowadzenie sekcji ochotniczek,
- prowadzenie rehabilitacji ruchowej,
- prowadzenie psychoterapii indywidualnej i zespołowej,
- rozpowszechnianie materiałów informacyjnych nt. zapobiegania, leczenia raka piersi i rehabilitacji,
- redagowanie i rozpowszechnianie materiałów dotyczących Stowarzyszenia,
- gromadzenie środków umożliwiających realizację zadań statutowych,
- prowadzenie działalności gospodarczej,
- prowadzenie działalności charytatywnej,
- współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami, fundacjami w kierunku profilaktyki i leczenia chorób nowotworowych.
§ 8.
- 1Stowarzyszenie prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego.
- Nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w ust. 1.
- Działalność nie może być prowadzona wyłącznie na rzecz członków Stowarzyszenia.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki.
§ 9.
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.
- Osoba prawna może być jedynie wspierającym członkiem Stowarzyszenia.
§ 10.
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków wspierających,
- członków honorowych.
§ 11.
- Członkiem zwyczajnym mogą być kobiety z problemem onkologicznym piersi i innych narządów kobiecych a także członkinie ich rodzin akceptujące statutowe cele Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla Stowarzyszenia.
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.
- Nadanie godności członka honorowego następuje przez Walne Zebranie Członków, na wniosek Zarządu.
§ 12.
- Członek zwyczajny ma prawo do:
- czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,
- uczestniczenia w zebraniach, odczytach, konferencjach, sympozjach itp. organizowanych przez władze Stowarzyszenia,
- zgłaszania opinii, wniosków i postulatów pod adresem władz Stowarzyszenia,
- korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia,
- noszenia odznaki organizacyjnej,
- zaskarżania do Walnego Zebrania Członków, uchwały Zarządu Stowarzyszenia o skreśleniu z listy członków.
- Członek zwyczajny obowiązany jest do:
- aktywnego uczestniczenia w pracach i realizacji celów stowarzyszenia,
- przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
- regularnego opłacania składek i innych świadczeń obowiązujących w Stowarzyszeniu.
§ 13.
- Członek wpierający i honorowy, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, posiada prawa określone w § 12 ust.1 pkt 2-6.
- Członek wspierający i honorowy ma prawo brać udział – z głosem doradczym – w statutowych władzach Stowarzyszenia.
- Członek wspierający jest obowiązany do regularnego wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania w określonym zakresie statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
§ 14.
- Członkostwo Stowarzyszenia ustaje na skutek:
- dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu składek członkowskich i innych zobowiązań,
- śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
- skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający 12 miesięcy,
- wykluczenia przez Zarząd w przypadku stwierdzenia rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień, uchwał i regulaminów,
- wykluczenia w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego orzekającego karę dodatkową w postaci pozbawienia praw publicznych,
- pozbawienia członkostwa honorowego, w wyniku rażącego działania na szkodę Stowarzyszenia.
- W przypadkach określonych w ust.1 pkt 1-6 orzeka Zarząd, który zobowiązany jest zawiadomić członka o skreśleniu lub wykluczeniu, podając przyczyny skreślenia lub wykluczenia, wskazując na prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków, w terminie 30 dni, od daty doręczenia stosownej uchwały lub orzeczenia.
- Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 2.
Rozdział IV
Struktura organizacyjna.
§ 15.
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna
§ 16.
- Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów. Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
- Członkowie wybrani do władz Stowarzyszenia mogą tę samą funkcję pełnić przez dowolną ilość kadencji.
- Uchwały władz Stowarzyszenia, jeżeli statut nie stanowi inaczej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum). Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.
§ 17.
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy tych władz jest uzupełniany spośród niewybranych kandydatów, według kolejności uzyskanych głosów.
Walne Zebranie Członków.
§ 18.
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
- z głosem stanowiącym członkowie zwyczajni,
- z głosem doradczym członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście.
- O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków imiennie za pokwitowanie na liście, telefonicznie lub emailem co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów przy obecności:
- w pierwszym terminie – liczby członków określonej w § 16 ust. 3,
- w drugim terminie, wyznaczonym w tym samym dniu, 15 minut później od pierwszego terminu, bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.
§ 19.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Sprawozdawcze Walne Zebranie Członków zwołuje się raz w roku, sprawozdawczo-wyborcze w terminie określonym w § 16 ust. 1.
- Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
- Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący, zastępca, dwaj sekretarze, członkowie.
- Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zebrania członków i powołanych na nim komisji.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może odbywać się w każdym czasie, w szczególności w uzasadnionych przypadkach.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie Komisji Rewizyjnej,
- na umotywowane żądanie co najmniej 5 członków zwyczajnych.
- W przypadkach określonych w ust. 7 pkt 2 i 3 , Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków winno być zwołane nie później niż w ciągu 30 dni od daty przedstawienia odpowiedniego wniosku Zarządowi z zachowaniem postanowień § 18 ust.3.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami dla których zostało zwołane.
§ 20.
Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:
- określenie głównych kierunków działania i celów Stowarzyszenia,
- uchwalenie statutu i jego zmian, przeniesienie siedziby,
- uchwalenie regulaminu władz Stowarzyszenia,
- uchwalenie budżetu,
- wybór i odwołanie prezesa oraz członków i władz stowarzyszenia,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
- ustalanie wysokości składek członkowskich oraz innych świadczeń, ulg i zwolnień od tych składek lub świadczeń,
- rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,
- rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich od uchwał Zarządu,
- podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji,
- nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego,
- podejmowanie uchwał w sprawie rozporządzania majątkiem Stowarzyszenia
- podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady,
- powoływanie komisji do załatwienia określonych spraw,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.
Zarząd.
§ 21.
- Zarząd kieruje całokształtem działalności stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
- Zarząd składa się z 7 członków, w tym prezesa, wiceprezesa, sekretarza , skarbnika i 3 członków.
- Prezes Stowarzyszenia kieruje pracami Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż cztery razy w roku.
- Zarząd do prowadzenia spraw Stowarzyszenia może tworzyć biuro i zatrudniać pracowników.
§ 22.
- Zarząd jest zobowiązany zarządzać majątkiem i sprawami Stowarzyszenia, przy ścisłym przestrzeganiu przepisów prawa, postanowień statutu, regulaminów i uchwał powziętych przez Walne Zebranie Członków.
- Członkowie Zarządu nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 23.
Przy wykonywaniu czynności innych niż wymienione w § 31 Stowarzyszenie reprezentują łącznie prezes lub wiceprezes zarządu i sekretarz.
§ 24.
Do zakresu działania Zarządu należy:
- realizacja programu celów Stowarzyszenia oraz wykonanie uchwał Walnego Zebrania
- określanie szczegółowych kierunków działania,
- ustalanie budżetu i preliminarzy,
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
- uchwalanie regulaminów przewidzianych w statucie,
- podejmowanie uchwał w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego,
- powoływanie komisji, zespołów oraz określanie ich zadań,
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
- organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
- podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich,
- prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
- wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego Stowarzyszenia,
- opracowywanie i składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
- występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opracowywanie projektów uchwał i regulaminów.
Komisja Rewizyjna.
§ 25.
- Komisja Rewizyjna jest jedną z władz Stowarzyszenia powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków: przewodniczącego, jego zastępcy oraz sekretarza.
§ 26.
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności Stowarzyszenia,
- występowanie do Zarządu z wnioskami z przeprowadzonych kontroli i lustracji,
- prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania zebrania (posiedzenia) Zarządu,
- zwołanie Walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie lub trybie ustalonym statutem,
- składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium władzom Stowarzyszenia,
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
§ 27.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
- Nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
§ 28.
W przypadkach określonych w § 26 pkt 3 Walne Zebranie Członków winno być zwołane w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty zgłoszenia żądania, a zebranie (posiedzenie) Zarządu nie później niż w terminie 14 dni od daty zgłoszenia żądania.
Rozdział V
Majątek i fundusze .
§ 29.
- Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
- Majątek Stowarzyszenia przeznaczony może być wyłącznie do realizacji celów statutowych.
§ 30.
- Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
- opłaty wpisowe i składki członkowskie,
- dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
- dotacje,
- dywidendy należne Stowarzyszeniu w spółkach kapitałowych, darowizny, zapisy i spadki,
- korzyści z ofiarności publicznej,
- wpływy z działalności statutowej.
- Środki pieniężne, niezależnie od źródeł ich pochodzenia, mogą być przechowywane wyłącznie w Banku na koncie Stowarzyszenia. Wpłaty gotówkowe winny być, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazane na to konto.
- Stowarzyszenie może tworzyć spółki i fundacje oraz przystępować do już istniejących i korzystać z osiąganych dochodów z przeznaczeniem na działalność statutową.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Zabrania się udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organu lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim , we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej osobami bliskimi.
- Zabrania się przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Zabrania się wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia.
- Zabrania się zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 31.
Uprawnionymi do zaciągania zobowiązań majątkowych w imieniu Stowarzyszenia są działający łącznie prezes lub wiceprezes zarządu i skarbnik, przy czym dla ważności ich oświadczeń w tym przedmiocie wymagana jest forma pisemna.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia.
§ 32.
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga większości dwóch trzecich głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. Paragraf 18 ust 4 nie stosuje się.
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz rozwiązanie Stowarzyszenia mogą być przedmiotem obrad Walnego Zebrania Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego Zebrania Członków. Do zawiadomienia określonego w § 18 ust 3 należy załączyć projekt stosownych uchwał.
- Uchwalenie statutu lub uchwała o jego zmianie wywiera skutki prawne od chwili uprawomocnienia się postanowienia sądu o zarejestrowaniu zmian.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
- W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia, nie uregulowanych w statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. Nr 20, poz.104 z późniejszymi zmianami).
Rozdział VII
Przepisy przejściowe.
§ 33.
Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się postanowienia sądu rejestrowego i z upływem tego terminu Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną.